اسناد بالادستی گردشگری

توسعه فعالیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور

سياست‌های كلان بخش ميراث فرهنگی و گردشگری
  1. اهتمام به امر ميراث فرهنگی، تاريخی و طبيعی كشور وظيفه‌ای است همگانی؛ دولت به‌عنوان مسئول حاكميت و سياست‌گذار، مقدمات قانونی اجراي اين وظيفه را در عرصه‌های پژوهش، صيانت، احياء و معرفی فراهم می‌سازد.
  2. ارائه ارزش‌های مستتر در ميراث فرهنگي كشور در سطح ملی و بين‌المللی برای ابقاء و ارتقاء هويت فرهنگی جامعه.
  3. افزايش گردشگری داخلی و دست‌يابی به سهم مناسب از بازار جهاني گردشگری با اولويت جذب گردشگران زيارتی، فرهنگی و طبيعی به‌منظور افزايش توليد ناخالص داخلی و توسعه اشتغال.
  4. اولويت دادن به توسعه مبادلات گردشگران با كشورهای اسلامی و كشورهای حوزه فرهنگ ايرانی.
  5. رعايت حقوق و تأمين امنيت گردشگران

اهداف كمی توسعه بخش ميراث فرهنگی و گردشگری

تلاش برای افزایش سهم ایران از شمار گردشگران جهانی از 9 صدم درصد در سال 83، به 5/1 درصد در سال 1404 (به‌عنوان سال پایانی چشم‌انداز)؛ یعنی افزایش حدود 20 میلیون نفری گردشگر در سال. در همین حال افزایش سهم درآمد گردشگری از 7 صدم درصد درآمد کلی گردشگری جهانی در سال 83، به 2 درصد در سال 1404؛ به‌گونه‌ای که در سال 1404، ایران سالانه نزدیک به 25 میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد خواهد داشت.در برنامه ششم توسعه به تفصیل از فعالیت‌ها و اقدامات حوزه گردشگری حمایت شده است. مهم‌ترین بندهای این برنامه به شرح زیر است :

  1. اهتمام دولت به توسعه امکانات و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و اجرای پروژه‌های زیربنایی موردنیاز.
  2. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط، اقدام لازم را به‌منظور شناسایی، حفاظت، مرمت و معرفی میراث فرهنگی و میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایع‌دستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی را به‌عمل آورد.
  3. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است تا پایان اجرای قانون برنامه، نسبت به تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای حداقل سیصد روستای دارای بافت باارزش تاریخی و فرهنگی اقدام نماید.
  4. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکلف است سند راهبردی توسعه گردشگری را با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی تصویب نماید. در این سند ضروری است موارد زیر رعایت شود: اختصاص یارانه و تسهیلات مالی و معافیت‌های مالیاتی و عوارضی به تأسیسات ایران‌گردی و جهان‌گردی ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مناطق گردشگری از قبیل راه‌ و خدمات رفاهی – اقامتی، واگذاری تسهیلات ارزان‌قیمت و سایر اقدامات حمایتی

راهبردهای کلان سمگا

در افق 1402 سمگا، زنجیره کامل فعالیت‌های گردشگری شامل ارزیابی اقتصادی و برنامه‌ریزی؛ طراحی، ساخت و توسعه؛ مرمت و احیا؛ مارکتینگ، برندینگ و جذب گردشگر؛ مدیریت و بهره‌برداری (حمل و نقل، اقامت، تورگردانی، تفریحات و سرگرمی، تسهیل‌گری خرید و …) در قالب شرکت‌های تخصصی تکوین و ساماندهی خواهد شد. ساختار شرکت به نوعی تعيين شده است که در قالب هسته‌ای کوچک و شبکه‌ای بزرگ اقدام نماید. به‌طوری‌که اغلب پروژه‌ها و طرح‌های تعريف شده در اين شرکت، از طريق تأسيس شرکت‌های اقماری و شرکت‌های انجام پروژه و يا از طريق برون‌سپاری و انعقاد قرارداد با شرکت‌های متخصص در زمينه‌های کاری مرتبط به انجام می‌رسد.

در این راستا، با توجه به نتایج تحلیل راهبردی سمگا  راهبردهای تهاجمی را اتخاذ نموده و ضمن تقویت زیرساخت‌های لازم، زنجیره کاملی از ارزش به گردشگران داخلی و خارجی پیشنهاد می‌شود. افق پیش روی سمگا در سه مقطع زمانی سه‌ساله، پنج‌ساله و هفت‌ساله ترسیم شده است. جهت‌گیری سمگا در افق سه‌ساله دربرگیرنده تکمیل زیرساخت حوزه‌های زنجیره ارزش‌ساز گردشگری (استراتژی یکپارچگی عمودی روبه جلو – روبه عقب – افقی) است. در افق پنج‌ساله به سمت ایجاد آمادگی جهت ارائه بسته خدمات گردشگری به بازارهای هدف از جمله بخش‌بندی بازار گردشگری و یافتن بازارهای هدف براساس جذابیت بازارها و توانمندی‌های سمگا در ارائه بسته خدمات گردشگری (استراتژی تنوع همگون، تنوع ناهمگون – تنوع افقی) گام برداشته می‌شود. سمگا در افق هفت‌ساله خود توسعه و تعمیق بازار گردشگری و تثبیت برند خود در بازار داخل و خارج از کشور را (استراتژی رسوخ در بازار – توسعه محصول – توسعه بازار) مدنظر قرار داده است.

سیاست‌های سرمایه‌گذاری

فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی که پیش روی سمگا قرار دارند، با توجه به ارزش و حجم آن‌ها از مجاری مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این میان عمده وظایف مشورتی و گزارش‌دهی ، عبارت‌اند از :

  • تهیه فهرست آیین‌نامه‌های موجود و تولید آیین‌نامه‌های موردنیاز در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها
  • ارائه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری (تعیین زمان شروع و خاتمه سرمایه‌گذاری‌ها، قیمت خریدوفروش، حجم سرمایه‌گذاری، تعیین میزان حداکثر سود و زیان سرمایه‌گذاری‌ها و دوره نگهداری آن‌ها
  • تعیین میزان گردش ریالی معاملات شرکت در دوره‌های مشخص
  • تعیین ترکیب درآمدهای سرمايه‌گذاری شرکت
  • تعیین سبد بهینه دارایی‌های شرکت
  • تعیین حداقل میزان وجه نقد موردنیاز برای بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود
  • برآورده کردن نیازهای پژوهشی و نرم‌افزاری در حوزه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها
  • به‌کارگیری فناوری اطلاعات در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرا
  • ارائه گزارش عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها
  • تعیین شاخص‌های ریسک

حوزه مسئولیتهای اجتماعی

در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۴۰۲.۰۴.۳۱ شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مبلغ ۱۵.۰۰۰ میلیون ریال بابت پرداخت کمرهای بلاعوض مورد تصویب در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام قرار گرفته است.  

شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران با مشارکت در برگزاری همایشهای تخصصی در افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به تولید سرمایه گذاری با محوریت بازار سرمایه نقش آفرینی داشته و با کمک رسانی در مواقع بحران زمین لرزه، سیل، طوفان و ٓتش سوزی و … نقش سازنده ایفا می نمایند. 

. صیانت از محیط زیست

.حفظ سلامت شغلی کارکنان

 . مدیریت ایمنی و کاهش حوادث در حوزه رشد و یادگیری : مدیریت علمی

 . تحقق سازمان یادگیرنده

 . افزایش انگیزه کارکنان 

. توسعه و صیانت از سرمایه های اطلاعاتی 

. صیانت از کرامت انسانی 

. جانشین پروری