اسناد بالادستی گردشگری

توسعه فعالیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور
سیاست‌های کلان بخش میراث فرهنگی و گردشگری

  1. اهتمام به امر میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور وظیفه‌ای است همگانی؛ دولت به‌عنوان مسئول حاکمیت و سیاست‌گذار، مقدمات قانونی اجرای این وظیفه را در عرصه‌های پژوهش، صیانت، احیاء و معرفی فراهم می‌سازد.
  2. ارائه ارزش‌های مستتر در میراث فرهنگی کشور در سطح ملی و بین‌المللی برای ابقاء و ارتقاء هویت فرهنگی جامعه.
  3. افزایش گردشگری داخلی و دست‌یابی به سهم مناسب از بازار جهانی گردشگری با اولویت جذب گردشگران زیارتی، فرهنگی و طبیعی به‌منظور افزایش تولید ناخالص داخلی و توسعه اشتغال.
  4. اولویت دادن به توسعه مبادلات گردشگران با کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی.
  5. رعایت حقوق و تأمین امنیت گردشگران

اهداف کمی توسعه بخش میراث فرهنگی و گردشگری

تلاش برای افزایش سهم ایران از شمار گردشگران جهانی از ۹ صدم درصد در سال ۸۳، به ۵/۱ درصد در سال ۱۴۰۴ (به‌عنوان سال پایانی چشم‌انداز)؛ یعنی افزایش حدود ۲۰ میلیون نفری گردشگر در سال. در همین حال افزایش سهم درآمد گردشگری از ۷ صدم درصد درآمد کلی گردشگری جهانی در سال ۸۳، به ۲ درصد در سال ۱۴۰۴؛ به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۴، ایران سالانه نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد خواهد داشت.در برنامه ششم توسعه به تفصیل از فعالیت‌ها و اقدامات حوزه گردشگری حمایت شده است. مهم‌ترین بندهای این برنامه به شرح زیر است :

  1. اهتمام دولت به توسعه امکانات و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و اجرای پروژه‌های زیربنایی موردنیاز.
  2. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط، اقدام لازم را به‌منظور شناسایی، حفاظت، مرمت و معرفی میراث فرهنگی و میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایع‌دستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی را به‌عمل آورد.
  3. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است تا پایان اجرای قانون برنامه، نسبت به تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای حداقل سیصد روستای دارای بافت باارزش تاریخی و فرهنگی اقدام نماید.
  4. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکلف است سند راهبردی توسعه گردشگری را با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی تصویب نماید. در این سند ضروری است موارد زیر رعایت شود: اختصاص یارانه و تسهیلات مالی و معافیت‌های مالیاتی و عوارضی به تأسیسات ایران‌گردی و جهان‌گردی ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مناطق گردشگری از قبیل راه‌ و خدمات رفاهی – اقامتی، واگذاری تسهیلات ارزان‌قیمت و سایر اقدامات حمایتی

راهبردهای کلان سمگا

در افق ۱۴۰۲ سمگا، زنجیره کامل فعالیت‌های گردشگری شامل ارزیابی اقتصادی و برنامه‌ریزی؛ طراحی، ساخت و توسعه؛ مرمت و احیا؛ مارکتینگ، برندینگ و جذب گردشگر؛ مدیریت و بهره‌برداری (حمل و نقل، اقامت، تورگردانی، تفریحات و سرگرمی، تسهیل‌گری خرید و …) در قالب شرکت‌های تخصصی تکوین و ساماندهی خواهد شد. ساختار شرکت به نوعی تعیین شده است که در قالب هسته‌ای کوچک و شبکه‌ای بزرگ اقدام نماید. به‌طوری‌که اغلب پروژه‌ها و طرح‌های تعریف شده در این شرکت، از طریق تأسیس شرکت‌های اقماری و شرکت‌های انجام پروژه و یا از طریق برون‌سپاری و انعقاد قرارداد با شرکت‌های متخصص در زمینه‌های کاری مرتبط به انجام می‌رسد. در این راستا، با توجه به نتایج تحلیل راهبردی سمگا راهبردهای تهاجمی را اتخاذ نموده و ضمن تقویت زیرساخت‌های لازم، زنجیره کاملی از ارزش به گردشگران داخلی و خارجی پیشنهاد می‌شود. افق پیش روی سمگا در سه مقطع زمانی سه‌ساله، پنج‌ساله و هفت‌ساله ترسیم شده است. جهت‌گیری سمگا در افق سه‌ساله دربرگیرنده تکمیل زیرساخت حوزه‌های زنجیره ارزش‌ساز گردشگری (استراتژی یکپارچگی عمودی روبه جلو – روبه عقب – افقی) است. در افق پنج‌ساله به سمت ایجاد آمادگی جهت ارائه بسته خدمات گردشگری به بازارهای هدف از جمله بخش‌بندی بازار گردشگری و یافتن بازارهای هدف براساس جذابیت بازارها و توانمندی‌های سمگا در ارائه بسته خدمات گردشگری (استراتژی تنوع همگون، تنوع ناهمگون – تنوع افقی) گام برداشته می‌شود. سمگا در افق هفت‌ساله خود توسعه و تعمیق بازار گردشگری و تثبیت برند خود در بازار داخل و خارج از کشور را (استراتژی رسوخ در بازار – توسعه محصول – توسعه بازار) مدنظر قرار داده است.

سیاست‌های سرمایه‌گذاری

فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی که پیش روی سمگا قرار دارند، با توجه به ارزش و حجم آن‌ها از مجاری مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این میان عمده وظایف مشورتی و گزارش‌دهی ، عبارت‌اند از :

 

  • تهیه فهرست آیین‌نامه‌های موجود و تولید آیین‌نامه‌های موردنیاز در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها
  • ارائه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری (تعیین زمان شروع و خاتمه سرمایه‌گذاری‌ها، قیمت خریدوفروش، حجم سرمایه‌گذاری،
  • تعیین میزان حداکثر سود و زیان سرمایه‌گذاری‌ها و دوره نگهداری آن‌ها
  • تعیین میزان گردش ریالی معاملات شرکت در دوره‌های مشخص
  • تعیین ترکیب درآمدهای سرمایه‌گذاری شرکت
  • تعیین سبد بهینه دارایی‌های شرکت
  • تعیین حداقل میزان وجه نقد موردنیاز برای بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود
  • برآورده کردن نیازهای پژوهشی و نرم‌افزاری در حوزه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها
  • به‌کارگیری فناوری اطلاعات در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرا
  • ارائه گزارش عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها
  • تعیین شاخص‌های ریسک

حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۴۰۲.۰۴.۳۱ شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مبلغ ۱۵.۰۰۰ میلیون ریال بابت پرداخت کمرهای بلاعوض مورد تصویب در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام قرار گرفته است.

شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران با مشارکت در برگزاری همایشهای تخصصی در افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به تولید سرمایه گذاری با محوریت بازار سرمایه نقش آفرینی داشته و با کمک رسانی در مواقع بحران زمین لرزه، سیل، طوفان و ٓتش سوزی و … نقش سازنده ایفا می نمایند.

  • صیانت از محیط زیست
  • حفظ سلامت شغلی کارکنان
  • مدیریت ایمنی و کاهش حوادث در حوزه رشد و یادگیری : مدیریت علمی
  • تحقق سازمان یادگیرنده
  • افزایش انگیزه کارکنان
  • توسعه و صیانت از سرمایه های اطلاعاتی
  • صیانت از کرامت انسانی
  • جانشین پروری